کد مطلب:182751 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

تحلیل توحید و احکام
اصلاح انحراف ها و كژراهگی ها در توحید و معارف و احكام تلاش های دیگر حضرت است. وی هنگامی كه آگاه شدند عده ای در شناخت خدا دچار تشبیه شده اند و خدا را همانند مخلوقات می پندارند، حضرت در حالی كه سخت هراسناك شدند به مسجد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و با فریاد بلند پندارهای جاهلی را رسوا ساختند و توحید را شفاف تبیین نمودند كه خدا همانند ندارد، لیس كمثله شی ء. هیچ پدیده از مخلوقات خدا همانند خدا نیست. [1] .

تحلیل صحیح از معارف دینی و تبیین قرآن و عترت محور اصلاح كژراهگی هایی است كه سید ساجدین بر آن پای می فشرد. سید ساجدین علیه السلام در شفاف نمودن معارف دینی و احكام فقهی مانند بیان



[ صفحه 230]



احكام حج، احكام روزه، احكام نماز و احكام صدقه و... كه فراوان در آثار حضرت به چشم می خورد. و نیز رسوا ساختن و نیز اصلاح سوء برداشت ها و تحمیل پیش داوری ها بر قرآن و دین قدم های بنیانی برداشتند. حضرت دین را كه اسیر بدعت ها شده بود، رهایی بخشیدند.

امام سجاد علیه السلام نقش بنیانی خویش را در شكوفا ساختن فرهنگی دینی و چالشگری برغم نحله های ساخته و پرداخته فتنه انگیزان و نیز شبهه افكنی های افراد منتقد و یا مغرض و یا افراد نادان ایفا نموده، نحله ها را رسوا ساخته و شبهه ها را پاسخ داده و دین را در ابعاد اندیشه و معارف و احكام، اخلاق و رفتار شفاف می نمودند. این تنها نمونه های بسیار اندك از تلاش های فرهنگی سید العابدین علیه السلام است كه در این بخش نوشتار به آنها اشاره شد.

این رفتار امام سجاد علیه السلام كه تعهد عالمان دینی را گوش زد می نماید. همانند سایر تلاش های حضرت الگوی پایدار برای هر زمان است. عالمان دین در هر زمان باید در برابر فتنه ها و تهاجم های فرهنگی قد برافرازند و شبه های تردید افكن را به صورت شفاف پاسخ دهند و نحله تراش های دین ساز را رسوا نمایند.

اندیشمندان دینی در خط اول مبارزه قرار دارند و مسؤولیت متوجه آنان است كه در هر زمان از اندیشه های دینی و فرهنگ حق آن دفاع كنند و دین را صحیح و شفاف و پر نشاط در جامعه ترویج نمایند و عموم جامعه را با فرهنگ و معارف دینی آشنا و كژراهگی را رسوا سازند.



[ صفحه 231]




[1] ارشاد، ج 2، ص 152.